Транс мъжествеността във фотографията на Сорая Заман

Изминали са 10 години от момента, в който Сорая Заман се отказала от бизнеса с недвижимите имоти и решила да се развива като фотограф. „Реших, че не искам повече да правя хората богати“, разказва небинарната куиър личност пред MTV News. Сама, с камера в раницата, Сорая обикаля Кайро и Монголия. В момента, в който осъзнава, че камерата ѝ помага да открие силата в сложната си идентичност, австралийката се установява в Ню Йорк, където започва работа като моден фотограф.

Преди три години Заман започва да работи по проект, който е личен за нея, тъй като изследва изразяването на пола и опита на транс и небинарните хора. “Когато бях малка, чувах много еднакви неща за транс общността, а репрезентация на транс мъже в медиите липсваше напълно.“ През 2016, Сорая започва да се свързва с хора от Instagram и да спестява пари за бъдещи пътувания, по време на които тя ще документира историите на транс мъже в САЩ. Самофинансираният проект бе публикуван под формата на фотокнига, озаглавена „Американски момчета“ на 2 април, 2019.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Първоначалният план не е бил да се работи цели четири години за това издание. „Когато започнах да се запознавам с повече хора и да ги снимам, осъзнах, че правя нещо важно, отдавайки нужното внимание на всяка личност и карайки ги да се чувстват ценни.“ Популярността на проекта също надминава очакванията на Сорая – над 14 хиляди последователи в Instagram.

Снимките показват транс мъже на възраст между 18 и 35, които са на различен етап от трансформацията си. Целта на Заман е да покаже разнообразния спектър от транс истории и за постигането ѝ, тя дава възможност на всяка личност да разкаже личния си опит. Този подход поставя фокуса върху човечността и чувствителността.

На първите страници на книгата, Сорая описва как интернет и социалните мрежи са помогнали за създаването на безопасна среда, в която младите хора споделят истории за идентичността си и половата трансформация, през която преминават. Затова и в книгата се откриват препратки към Instagram профила на всеки герой.

По време на работния процес, Заман осъзнава колко важна е комуникацията ѝ с фотографираните модели и затова преди да ги снима, тя провежда откровен и личен разговор, чрез който ги опознава. „Записвах всяко едно изречение и прекарвах часове, говорейки си с тях. Разказваха ми за живота, връзките и приятелите си.“

Снимките демонстрират интимността, която Сорая е успяла да постигне, свързвайки се с моделите си на дълбоко ниво. Например, фотографиите на Джъстън са направени само седмица след операция, а раните на гръдния му кош показват физическите усилия, които се изискват за да бъде себе си. Заман е дала възможност на всеки модел да избере няколко места, които имат лично значение за тях. В резултат на това, снимките са заснети в спални, ресторанти, паркове и т.н. Стивън от Южна Дакота е сниман сред природата, тъй като той споделя, че тя му е помогнала да осъзнае силата си. Томас от Джорджия разказва, че фотосесията го е накарала да се почувства като част от нещо по-голямо от него, тъй като не е виждал позитивна репрезентация на транс хората в медиите през детските си години.

Сорая достига до наблюдението, че повечето ѝ модели са се разкрили, като гейове, лесбийки или бисексуални, преди да преминат към полова трансформация. „Това няма общо с половата им идентичност. Много от тях е трябвало да се разкриват и втори път, като трансджендър. Трудностите при разкриването им са следствие на пренебрегването на разнообразието от полови идентичности в обществото, както и неразбирането на разликата между сексуална ориентация и пол.“

Когато Заман се е захванала с този проект, тя не е подозирала, че той ще промени и личното ѝ разбиране за пол. „Започнах да оценявам още повече смелостта, която е нужна за да отстояваш себе си, особено когато идентичността ти съществува извън cis хетеронормативната норма.“ „Американски момчета“ e предизвикателство за фотографската индустрия и обществото да научат повече за половото разнообразие, отвъд установената норма.

Женските местоимения и окончания, отнасящи се до Сорая Заман са относителни, поради липсата на подходящи такива за небинарни хора в българския език.