PROUD.bg Review: Красивото и гротескното в „Magdalene“ на FKA Twigs

В музикалният бизнес винаги е имало и винаги ще има артисти и артисти. Едните се стремят към следването на успешна формула, водеща до продажби и изчисляват внимателно всеки свой ход. Другите творят от сърце, бягайки от линията на очакванията и намират изразяването на житейския опит чрез инструментите на изкуството за животоспасяваща и животоутвърждаваща терапия.

FKA Twigs е от вторите. Разбрахме го още през 2013 година, когато енигматичната певица издаде първите си песни, а дебютният ѝ албум от 2014 година „LP1“ ясно потвърди предположенията ни, че младата англичанка ще експериментира в нови територии за R&B музиката, трансформирайки я във висок авангард. Критиците и феновете незабавно паднаха на колене пред разгърналата се творческа мощ на Twigs, която сякаш обещаваше светло и интересно бъдеще за жанра.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Продължението на „LP1“ отне повече от пет години – време за което много други звезди биха угаснали, особено в днешните динамични времена. Може ли да обвиняваме FKA Twigs за дългата пауза, обаче? Все пак през това време тя пусна няколко самостоятелни сингъла, участва в няколко артистични проекта, бе подложена на тежка операция за премахване на фиброидни тумори от матката и преживя тежка раздяла с актьора Робърт Патинсън.

Разбира се, споменатите травматични изживявания са оставили неизбежна следа върху втория албум на певицата, озаглавен „Magdalene“. Twigs намира вдъхновение и се припознава в образа на религиозната фигура Мария Магдалина и нейната безусловна отдаденост към любовта, като междувременно се заиграва и с обезценяването ѝ като ‘блудница’ и превръщането ѝ в първа жертва на клопката на патриархалното мислене. Изпълнен с красиви поетични метафори, вторият албум на FKA Twigs e едно катарзисно и духовно изживяване, което ѝ помага да преоткрие себе си и да възвърне увереността в своята женственост

Музикално „Magdalene“ се различава значително от „LP1“ и успява да намери съвършения баланс между духовното и физическото, между милостта и гнева, между красивото и гротескното. В деветте композиции чуваме следи от Enya, Bjork, Fiona Apple и дори Мистерията на българските гласове (в „holy terrain“ е използван семпъл от „Мома хубава“), но звукът на FKA Twigs си остава все така лесно разпознаваем и иновативен. Психеделията в откриващата „thousand eyes“ и бароковият максимализъм на „home with you“ преминават неусетно в трап бийтовете на „holy terrain“, а апокалиптичната атмосфера във „fallen alien“ контрастира рязко с отчаяните оди за любовта „mirrored heart“ и „cellophane„. И централно между всички парчета на пъзела стои заглавната песен „mary magdalene„, обединяваща всевъзможни музикални и лирически противоречия в същински композиционен триумф.

„Magdalene“ вероятно няма да бъде разбран от поп пуристите, но истинските ценители на изкуството ще го оценят. Междувременно, FKA Twigs безспорно циментира позицията си на съвременната музикална сцена.

Оценка: 9.5/10

Слушай „Magdalene“ в Spotify