През 2022 ви запознахме с Иван в нашата рубрика OUT at Work. Две години по-късно България се сблъсква с консервативен закон срещу т.нар. „ЛГБТ пропаганда“ в учебните заведения. Дни след приемането на закона, Свободна Европа разговаря с Иван, който преподава в столично учебно заведение.
Иван е един от многото представители на ЛГБТИ+ общността в България, които са избрали учителската професия. След приемането на закона, който пряко ги засяга, Свободна Европа опита да се свърже с такива хора. Повечето обаче отказаха да говорят, един се съгласи, но само при условие за анонимност.
Причината е стигмата, заради която повечето ЛГБТИ+ хора в България продължават да държат сексуалната си ориентация в тайна дори от най-близките си роднини, приятели, работодатели.
Случаят на Иван е изключение. Той от години е открит за сексуалната си ориентация, включително и пред колегите си от училищата, в които преподава. Има съпруг, с когото е сключил брак в Дания, двамата имат и дете.
Иван е учител по математика. Започва да преподава преди 11 години, след като завършва висшето си образование в Шотландия и попада на програмата „Заедно в час„, която се опитва да привлича млади хора към учителската професия и да подобрява образователната среда.
Сега Иван, който е на 34 години, е сред малцинството млади учители в България. Работи в частно училище в София, където преподава на гимназиални класове. Преди това е бил и учител в прогимназия.
Казва, че за всички тези години е имал само една ситуация на по-негативно отношение от страна на родители, свързано със сексуалната му ориентация. Отбелязва обаче, че случаят му не е универсален.
„Винаги им казвам, че имам съпруг. Не е нещо, което крия. Реакцията обикновено е изненада, но нищо повече„, разказва Иван.
Иван казва, че след първоначалния шок от решението е обзет от въпроси. С колеги обсъждат и множество други хипотетични ситуации:
„Ако дете каже в училище, че има две майки или двама бащи, това нарушение на закона ли ще е? Ако директор иска да наеме учител, който е открито хомосексуален, това нарушение ли ще е?“
Причината е в напълно неясната и широка формулировка на забраната, която беше остро разкритикувана от юристи и експерти. Още преди законовите промени да стигнат да гласуване, от министерството на образованието казаха в свое становище, че толкова неясни текстове ще породят проблеми – защото от тях изобщо не се разбира какво е допустимо и какво не.
В четвъртък и от организацията „Национална мрежа за децата“ (НМД) излязоха с позиция, че неяснотата на разпоредбите създава предпоставки за тяхното противоречиво и произволно прилагане.
Един от ефектите, от които Иван се опасява, е свързан със самите ученици. При налагането на забраната в парламента не беше даден нито един пример за конкретно училище, в което е установено, че се прокарва „ЛГБТ пропаганда„.
За сметка на това съществуват систематични данни за тормоза и насилието, с което ученици, които са хомосексуални или са набедени за такива, се сблъскват. В проучване на Агенцията на ЕС за основни права от 2024 г. 72% от анкетираните ЛГБТИ+ хора от България посочват, че са били обект на тормоз в училище на основата на сексуалната им ориентация или полова идентичност.
През годините има и множество случаи на физически нападения на деца срещу други деца само защото те, според нападащите, са изглеждали като представители от ЛГБТИ+ общността.
Според Иван със забраната този тормоз само още повече ще се увеличи. Цялото интервю с Иван пред Свободна Европа ще откриете тук.