Преди по-малко от век е било нормално левичарите да бъдат принуждавани да пишат с дясната си ръка, независимо че това не е естествената им способност. Насилствените опити за промяна на религията и цвета на кожата също са част от историята на човечеството. Положението със сексуалната ориентация не е много по-различно. Макар и хомосексуалността да е премахната от списъка с болести в голяма част от света през 60-те и 70-те години, все още съществуват организации, които твърдят, че тя може да бъде лекувана и променяна – тъй като не е естествена и библейски цитати твърдят, че е грях.
Именно така през 1973 година бива основана американската организация “Love in Action” (“Любов в действие”), която през 2012-та година се преименува на “Restoration Path” (“Път към поправянето”). Тя е една от многото религиозни организации, отворили специални ‘терапевтични’ центрове, в които практикуват “изправящи” програми, с цел да лекуват различната сексуална ориентация.
Когато за първи път прочетох мемоара на Гарард Конли – “Boy Erased”, в който той описва дните си в “Love in Action” и отношенията с родителите му и религията, ме обзе странно чувство. Опитът ми е тотално различен от този на Конли, но въпреки това успях да усетя болката, пропита във всяко една страница и последствията, които изживяването е оказало върху неговата личност.
Подходих към екранизацията на Джоел Едгертън с високи очаквания, предвид страхотния актьорски състав и одобрението на самия Гарард Конли за проекта. Темата за “изправящите” центрове е поставяна и преди в киното – в комедията “But I’m a Cheerleader” и миналогодишния “The Miseducation of Cameron Post”. Въпреки това, “Boy Erased” излъчва по-различна атмосфера.
Филмът е значително по-тих и интровертен и се докосва до емоционалната тематика със завидна чувствителност към всички замесени страни. Образът на родителите е третиран с емпатия към техните чувства и липсата им на разбиране. Особено интересен е образа на майката, изиграна от Никол Кидман, която е научена да се подчинява в патриархалното и консервативно семейство, но в крайна сметка разбива оковите в края на историята и се застъпва за сина си. Лукас Хеджис доказва позицията си на един от най-талантливите млади актьори напоследък, изигравайки подобаващо ролята на младия Гарард, който бива нарочен за гей още преди да знае пълното значение на думата.
Филмът се движи стриктно по страниците на книгата и прескача между дните на главния герой в центъра “Love In Action” и болезнените спомени от миналото, които ни показват пътя до този преломен момент. Единственото по-сериозно разминаване е във финалната сцена. Филмът завършва оптимистично, докато епилогът в книгата носи усещане за горчивина.
Разбира се, “Boy Erased” далеч не е перфектния филм. На поддържащите герои, изиграни от Трой Сиван, Ксавие Долан и Дейвид Крейг и други, им липсва особена дълбочина, която би направила историята още по-емоционално наситена, но вероятно през спомените и погледа на Гарард Конли те са именно това, което виждаме на екрана.
Като цяло, “Boy Erased” поставя важни въпроси и изпълнява целите си – да разпространи историята на Гарард Конли до масовата аудитория, която не познава книгата му. Междувременно той е и най-сериозния и добър филм, документиращ изживяването в “изправящ център”.
Интересен факт: Гарард Конли е живял в София през периода 2013-2015 и е преподавал в Американския колеж – английски език и литература. През 2018-та година, той публикува в Туитър снимка от София Прайд с текста:
“Радвам се за София Прайд, който се проведе този уикенд. Изумен съм колко бързо се променя България към по-добро. Благодарен съм за трите години, прекарани в тази прекрасна страна, преподавайки на страхотни ученици.”
Loved seeing Sofia pride this weekend. I’m astonished at how quickly Bulgaria is changing for the better. So grateful to have spent 3 years in this wonderful country teaching brilliant students. pic.twitter.com/75WzJ6HEde
— Garrard Conley (@gayrodcon) 11 юни 2018 г.