PROUD.bg Review: сложната човешка природа във „В леглото с Мадона“

Можем да обясняваме с часове защо Мадона е важна за гей общността защо е куиър икона. Независимо от безбройните скандали и творчески завои в кариерата ѝ, изпълнителката винаги е намирала смелостта да адресира социалните неправди и да се застъпи за опресираните. От окуражаването на малцинствата да изразяват свободно себе си, през популяризирането на вогинг танците, публичната подкрепа за болните от СПИН, та чак до по-скорошните ѝ борби с цензурата и възрастовата дискриминация, причините да обичаме Мадона са толкова много.

“В леглото с Мадона” е видео портрет на звездата в началото на 90-те, когато тя е на върха на славата си и е режисиран от Алек Кешишан. Документалният филм е способен да предизвика противоречиви реакции, тъй като поражда множество въпроси, на които не можем да си дадем категоричен отговор.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 
Мадона е вихрушка на сцената на турнето „Blonde Ambition“.

Поглеждайки на проекта от кинематографична гледна точка, ни е трудно да разберем ролята на режисьора за финалния продукт. Причина за това е масовата творческа доминация на певицата, която освен поръчител е и изпълнителен продуцент на филма. Поради това е невъзможно да отсъдим, дали показаното е обективен поглед над вълнуващия живот на Мадона или просто шоу пред камерите и поза. Кое е истинското и кое – артистичното?

Концертните кадри от турнето “Blonde Ambition” несъмнено впечатляват със страхотната си енергия, внушителната сценография и невероятните умения на Мадона да влиза в различни образи и да въздейства на зрителя. Не случайно, според много фенове и критици това е най-добре изпълненото ѝ турне. Черно-белите задкулисни кадри забавляват, но и озадачават. Не става ясно, дали показаното е автентично или е просто поредната майсторска фасада, зад която  Мадона прикрива крехката и ранимата си същност. Причините да си го мислим са, че истинската болка прозира дори в някои моменти от лентата – например когато биват засегнати сериозни теми като особените отношения с баща ѝ и тъгата по покойната ѝ майка.

Мадона говори на екипа си преди концерт.

Завивайки в тази посока от същността на Мадона, ще си позволя да цитирам страхотната статия на Димитър Стоянович “Грешната Мадона” (публикувана в “L’Europeo през 2016):

“В някакъв момент момичето на име Мадна Луис Чиконе се е премирило с истината и е превърнало тъгата в най-вярната си житейска спътница. Този толкова ключов за нея факт спокойно може да бъде пропуснат, ако човек не се вгледа по-внимателно в очите ѝ. Което само по себе си е трудна задача, като се има предвид колко други детайли от себе си е предложила за оглед. […] А трябва. Очите на Мадона са шпионки към ледена пустош, царство на всемирна тъга, ранимост и самота, прикривани от чудовищна амбиция, работохолизъм и обработена лъстивост.

Танцьорският състав на певицата се оказва важен за филма и значението му, тъй като той е изпълнен с множество открити гей мъже, а през онези времена на СПИН параноя, за това е било нужна голяма смелост. Историите на танцьорите са вълнуващи и вдъхновяващи, но за съжаление в по-новия документален филм “Strike a Pose” научихме, че личните им трагедии са останали неразказани и това е довело до още по-тъжни последици.

При всички положения, “В леглото с Мадона” ни показва една жена, която е поела пълен контрол над живота си и която не се притеснява да демонстрира сложната си човешка природа, изпълнена с всевъзможни позитиви и негативи. Тя може да бъде както егоистична, груба и манипулативна, така и загрижена и несломима пред трудностите.

Мадона в една от най-пикантните сцени във филма.

Прожекцията на “В легло с Мадона” ще се проведе на 25 октомври (четвъртък), от 19:00 ч., в общностния ЛГБТИ център Rainbow Hub в София. Филмът е на английски с български субтитри. След него ще има дискусия. За повече настроение, вдъхновение и по желание, разбира се, всички зрители са поканени да дойдат, облечени в пижами или по-дръзко будоарно облекло. Входът е свободен, но е необходима предварителна регистрация във Facebook групата на кино клуба поради ограничения брой на местата.