Глобалното изкуство на Пиер и Жил

Френското арт дуо Пиер и Жил работят заедно от повече от 40 години, като през целия този период те поддържат и личната си романтична връзка.

Пиер Комой се установява в Париж през 1972 след освобождаване от военна служба и започва да се изявява като фотограф в различни нощни клубове, където снима звезди като Грейс Джоунс и Дейвид Боуи. Модните списания веднага проявяват интерес към него и публикуват фотографиите му. Жил, от своя страна, винаги е имал изключителна страст по изобразителното изкуство, а когато също заминава за Париж през 70-те, той се потапя в ъндърграунд културата. Един от близките му приятели е фотографа Робърт Мейпълторп, който години по-късно ще стане една от емблемите на еротичното гей изкуство.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Пиер и Жил се запознават през 1976 на откриването на първия бутиков магазин на Kenzo в Париж. Между двамата пламва любов от пръв поглед, а общите им артистични интереси вдъхновяват идеята за творческо дуо. Ранните им творби са семпли и изчистени . Сред тях са портрети на Иги Поп, Мик Джагър и Анди Уорхол – много от тях са публикувани във френското списание „Facade“. Популярността не закъснява, а стилът им еволюира и придобива грандиозни мащаби.

Процесът на работа при Пиер и Жил е също толкова интересен, колкото и финалните произведения. Преди да снимат моделите си, двамата скицират идеята си. След това, собственоръчно изработват костюмите и имат пълен контрол над прическите и гримовете на участниците. След като снимката е направена и разпечатена от Пиер, Жил рисува върху нея и я обогатява с нови слоеве декорация. И до днес, те се съпротивляват на технологичните похвати и отказват да обработват снимките си с Photoshop.

Двамата обикалят света заедно и се вдъхновяват от различни култури. В творчеството им се забелязват влияния от източния ориентализъм (най-вече арабската и индийската декоративна култура), пропагандната иконография и театралността на Джеймс Бидгуд (култов гей фотограф и режисьор от 60-те години).

Много са известните личности от популярната култура, които застават пред обективите на дуото и биват увековечени в същинско произведение на изкуството.

Пиер и Жил имат особено отношение към фантазията и в творчеството си те изоставят напълно реализма и художествените конвенции. По този начин, двамата размиват и границата между високо и ниско изкуство. Техният артистичен свят е изпълнен с грация, чувственост и езотеризъм, а еротиката е обожествена. В снимките се разиграват драматични сюжети, препращащи към историята и митологията на различни народи. Някои арт ценители ги намират за кичозни, други – за хипнотизиращо красиви. Никой обаче не остава безразличен.

Произведенията на Пиер и Жил са показвани в много известни международни арт институции и галерии, като Eвропейския дом на фотографията в Париж, Ginza Art Space в Токио, Музеят за съвременно изкуство в Ню Йорк и Галерията за съвременно изкуство в Глазгоу.

Съвременният скулптор Джеф Кунс смята, че голям процент от днешната култура е оформена от наследството на Пиер и Жил. „Трудно е да си представим съвременната култура без влиянието на Пиер и Жил. По следите им върви голяма част от рекламната индустрия, модата, музикалните видеоклипове и киното. Контрастните им изображения имат визуално въздействие, което покорява различни култури по света. Пиер и Жил са дефиницията за глобално изкуство!“