В година, белязана от толкова промени и несигурност, никога не е било по-важно да празнуваме онези качества, които лежат в основата на Прайд – самоутвърждаване, достойнство и равенство. И въпреки трудностите много от нас го направиха. По начин, който намериха за най-подходящ предвид обстоятелствата.
Някои компании в България също не пропуснаха да отбележат Прайд с интересни инициативи сред местните си служители, целящи да подчертаят значението на многообразието и приобщаването на работното място. Ето няколко примера за вътрешнофирмени кампании на членове на бизнес платформата на Фондация GLAS – Work It OUT, които доказват, че Прайд може да не е само един месец в годината, а неизменна част от фирмената култура.
AIG
В началото на юни стартира глобална кампания на AIG в подкрепа на Прайд и ЛГБТ общността. На локално ниво, в офиса в България, се проведе „Седмица на цветовете“, в която служителите са призовани да подкрепят каузата, като се снимат с тениска/блуза в един от цветовете на дъгата.
“Ние в AIG вярваме, че всички имаме моралното задължение да насърчаваме културата на компанията в посока равенство и многообразие и подкрепяме колегите да изразят своята индивидуалност чрез възможности и инициативи, които са част от рамката на BeingYou@AIG. Животът е палитра от цветове и само защото някой не е като теб не значи, че не трябва да прегърнеш неговите виждания и да вървиш рамо до рамо с него. Tова е един от принципите, в който се опитвам да възпитам и децата си, с които заедно гледахме Sofia Pride Live 2020”, коментира Ралица Стайкова, HR бизнес партньор в AIG.
“Вярвам в равните права и възможности за всички. AIG е компания, която активно подкрепя ЛГБТ общността по света и в която хората от тази общност могат да бъдат себе си и да работят, без да са дискриминирани и третирани различно. Радвам съм, че мога да допринеса със събития и дейности в нашия офис в София и да изразя своята лична подкрепа и ангажираност“, казва Цветелина Койчева, HR бизнес партньор в AIG.
Accenture
В Accenture вярват в съчетанието на човешката изобретателност с интелигентните технологии за изграждането на отговорен бизнес, както и в равенството, водещо до иновации. В ДНК-то на компанията стои стремежът служителите да се обединяват около смислени каузи, които водят до създаване на толерантна и приобщаваща работна среда.
Проектът „Красивите умове съществуват в различни форми“ (Beautiful Minds Come in All Shapes), който българският офис реализира в края на 2019 г., цели да създаде култура на равенство и многообразие на всички нива в компанията. Идеята на „Красивите умове“ е да обедини служителите около каузата на многообразието, като формира кръг от съмишленици, подкрепящи ЛГБТ общността и хората с увреждания.
В центъра на проекта Accenture поставя емблематични артефакти на световната култура. Едва в края обаче става ясно, че тези произведения на красивия ум са създадени от ЛГБТ хора и хора с увреждания.
Кампанията се осъществява с послания до служителите. Всяка сутрин те започват деня си различно и неусетно стават част от експеримент, в който емоционалното въздействие на велико произведение изтрива мисълта за това какъв човек е неговият автор:
- „Отвори ушите си“ е мейл с популярна песен и кратка информация за автора й;
- „Отвори душата си“ е мейл с цитат от класически автор и линк към биографията му;
- „Отвори очите си“ е мейл с известна картина и информация за автора й;
- „Отвори съзнанието си“ е мейл за научно достижение с кратко описание и хипервръзка към интересна информация за учения;
- Финалният мейл е „Отвори самия себе си – включването започва от теб“. Той е и покана към закриващо събитие, което разкрива смисъла на кампанията. На него служителите са поканени да станат Съюзници на идеята, като започнат да носят баджовете си, окачени на връзки в цветовете на дъгата – за поддръжниците на ЛГБТ общността, или бели – в подкрепа на хората с увреждания.
Резултатите са налице още на финалното събитие – залата е пълна с хора, нетърпеливи да разберат замисъла на кампанията. Голяма част от служителите веднага избират връзки в цвят, на които символично закачват баджовете си. Успехът на кампанията е забележителен и на регионално ниво. Българският офис е на първо място по брой поддръжници сред офисите на Accenture в Централна и Източна Европа – 21% подкрепят ЛГБТ общността, 22% – хората с увреждания, 17% – междукултурните различия.
Проектът получава признание и отлична оценка на най-високо мениджърско ниво в компанията. Резултатите от кампанията й спечелват признание за една от най-добрите практики на Accenture, която вече се прилага и в други офиси по света. А в началото на 2020 г. проектът печели признание и на локално ниво, когато компанията взе награда Employer Branding Excellence на наградите за B2B Media.
Най-скорошното признание, което Accenture получи за кампанията „Красивите умове“, е от четвъртото издание на вътрешните награди Greater Than Awards. Проектът спечели първото място в категория People and Communities на регионално ниво измежду близо 100 конкурентни кампании, реализирани от клоновете на Accenture в Италия, Централна и Източна Европа и Гърция.
Тoзи материал е създаден в рамките на проекта „Рейнбоу хъб“ с финансовата подкрепа на Фонд Активни граждани България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Основната му цел е увеличаване на капацитета и мобилизиране на ЛГБТИ общността за застъпнически действия. Цялата отговорност за съдържанието на материала се носи от Фондация Глас-България и при никакви обстоятелства не може да се приема, че той отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Фонд Активни граждани България.