Изложбата ,,Другите българки’’ или Неродена мома

Работя като галерист в галерия Mouches Volantes на Ebertplatz в Кьолн. За програмирането, подредбата, пиарa, рекламата, намирането на артисти, комуникацията с тях, общуването с посетителите в галерията и изобщо, за да съществува една изложба отиват много време, труд, кръв и пот. Координация, комуникация и, разбира се – средства. За всяка една изложба, която сме правили до този момент има определена концепция и идея. Всяка изложба изисква да бъде подредена по точно определен начин, така че да може да въздейства най-добре на посетителите и творбите да могат да си ,,говорят’’ помежду си.

За да знаеш какво представлява една изложба, трябва да я посетиш на живо. И това за мен е принцип.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Отиваш.

Разглеждаш изложбата.

Гледаш творбите.

И чак тогава вече можеш да се изкажеш за тях.

Намирам за неоснователно, нелогично, абсурдно и неиздържано купища хора да бълват фейсбук статуси за изложба, която абсолютно никой никога не е посетил. Осъзнайте се. Никой никога не е виждал тази изложба на живо.

Никога.

Тя още не е подредена. Дори не е била открита. Представете си, излиза нов роман на Господинов. И преди изобщо да е отишъл за печат всички почват да пишат колко е хубав или колко е лош романът. Абсурд. Изобщо някой в българския Facebook дава ли си сметка, че всички говорят за неродена мома?

Оставихте шепа ПИтриоти с 3,14% на изборите пак да ви изманипулират, за да си вдигнат рейтинга.
Оставихте се да ви изиграят.
Вързахте се на евтината им партенка.
И оставихте да завъртят наратива към трансфобия и трансфобско говорене и да изместят фокуса от правата на транс хората в България, от факта, че съществуват и винаги са съществували в България към един много ефектен, евтин и пошъл фейсбук шум.
В деня, в който Джамбазки стане специалист по история на изкуството, аз лично най-ритуално ще си изгоря всички перуки.
Единственото изкуство, което тези познават, е изкуството на кражбата.
Кражбата на пари – на плажове и апартаменти и продажба на български паспорти. Кражбата на историята ни. Подмяната на историята.
Изкуството да шофират пияни, да нападат възрастни жени и да мятат пиратки по хората.
Единственото изкуство, което те познават е изкуството на лъжата.
И изкуството да купуват гласове.
Лъжат ви, че им пука за Майстора. Грам не ги е еня за Майстора. Те не могат да назоват дори заглавията на пет негови известни картини. Притеснени са, че са под бариерата. И че всички ще вземем да забравим за тях.
Единственото изкуство, което те познават е изкуството да направят един много евтин PR на вече жалката си, спихнала се като изгнила ябълка партийка.
И изкуството да се коалират с ГЕРБ.
Изкуството да са придворни клоуни на Борисов.

Запомнете го много добре.

Нима един съвременен български артист няма право да направи препратка към Майстора?
Че на какво е построена цялата епоха на постмодернизма тогава?
Всичко е препратки от едно изкуство към друго.

Защо филмът ,,Левски“ на Максим Генчев не ,,посяга“ на образа на Васил Левски?
Защо филмът му ,,Ботев“ не ,,посяга“ на образа на Христо Ботев?
Защо представлението ,,Хъшове“ на Александър Морфов в Народния театър не е ,,оскверняване“ на творбата на Иван Вазов?
Защо представлението ,,Една българка“ на Деси Шпатова в театър Азарян със Снежина Петрова по разказа на Вазов не е ,,оскверняване“ на Вазов?
Защо ПИтриотите не се разреваха в някои от тези случаи?
Никой ли никога няма право да прави реинтерпретация на класиците ни?
Ако е позволено на едни хора да правят реинтепретации, защо не е позволено на други?

Замислете се. Задайте си тези въпроси. Отговорете си.

Всичко това е много тъжно. И означава, че все още не можем да говорим с нормален тон за транс хората в България. И за техните права. За липсата на клинични пътеки за хормонална терапия. За липсата на достатъчно специалисти, които да правят нужните операции. За липсата на изградени системи за грижа за психично здраве на транс хората. За липсата на информация за осъществяването на преход. За наложителната им защитата от престъпления от омраза в българския наказателен кодекс, който все още остава недокоснат от нашите управляващи що се касае до тази тема.