PROUD.bg Review: Вътрешната борба и порастването в „Телма“

„Телма“ е четвъртия пълнометражен филм на норвежкия режисьор Йоаким Триер – доказан майстор на психологическите драми. Като атмосфера той се доближава повече до „Осло, 31 август“ (интровертен филм, проследяващ последните 24 часа от живота на мъж преди неговото самоубийство), отколкото до „По-шумно от бомби“ (единствения англоезичен филм на режисьора, който се възползва от клишетата на семейните драми). Това, което прави „Телма“ особено интересен, обаче, е експеримента с жанровете. В него Триер посяга към инструментите на хорър жанра, въвеждайки свръхестествени елементи в сюжета, за да опише метафорично сложните човешки емоции, които изпитват героите.

Филмът разказва историята на стеснителното младо момиче Телма (Айли Харбо), което постъпва в университет и за първи път заживява отделно от консервативните си и силно религиозни родители. Героинята не се поддава на изкушения, не пие и не пуши, до момента, в който не открива силното си влечение към Ана (Кая Уилкинс) – друга студентка от нейния университет. Това дълбоко желание ще отключи неподозирани тъмни способности у Телма, които ще я отведат на едно необикновено пътуване към себе си. Семейните правила ще бъдат пречупени, а протагонистката ще трябва да се пребори с очакванията на родителите ѝ и да разреши нейния вътрешен конфликт.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Йоаким Триер се справя впечатляващо добре с използването на класическите хорър похвати. Не разбирайте погрешно, филмът няма нищо общо с филмите на ужасите, които разчитат най-вече на шока, причинен от кървави сцени и насилие. Напротив, той се доближава повече до внушението на класическите ленти на режисьори като Алфред Хичкок, Уилям Фридкин и Робин Харди, които изграждат напрежението, възползвайки се от дълбоко-психологическия фактор. В „Телма“ паранормалните способности на главната героиня символизират борбата, която тя води сама със себе си, като момиче, възпитано на определени консервативни ценности, което осъзнава, че ще трябва да ги предизвика, ако иска да бъде вярна на сърцето си и да живее автентичен живот. В тази история могат да се припознаят много от зрителите – нетрадиционен фактор за съвременния хорър жанр.

Настрана от впечатляващата режисура и кинематография, която сме свикнали да очакваме от Йоаким Триер, приятна изненада ни поднася и саундтрака на лентата, в която освен напрегнати симфонични композиции чуваме и части от песни на Agnes Obel, Chelsea Wolfe и Susanne Sundfør. Несъмнено интересен и нетрадиционен избор, който обаче допълва перфектно в атмосферата на „Телма“.

Темата за осъзнаването на различната сексуална ориентация, породения вътрешен конфликт и неизбежното порастване е била предъвквана многократно в сферата на киното. При все това, „Телма“ намира начини да изненада зрителя, предлагайки оригинални идеи, неочаквани обрати и страхотна актьорска игра от страна на двете главни актриси.

Прожекцията на „Телма“ ще се проведе на 26 септември (четвъртък) от 19:00 ч., в общностния ЛГБТИ център Rainbow Hub в София. Филмът е пълноцветен, на норвежки с български субтитри.