През последните години латино и регетон музиката завладя световните класации, но териториите на западните страни си останаха сравнително резервирани към азиатската модерна музика (като изключим предполагаемо временната тренди истерия на младежите по K-POP и J-POP феномена). За щастие, Rina Sawayama се появява в точния момент и е готова да построи мост между двете различни култури. Приятната изненада е, че британката, родена в Япония, не изгражда звученето си върху предвидимите формули за успех, а поема забележителни рискове и в крайна сметка създава нещо оригинално.
Историята на Sawayama е интересна, тъй като родителите ѝ имигрират в Лондон, когато тя е на 5-годишна възраст. Преди да се ориентира към музиката, певицата завършва психология и политика в Кеймбирдж и се занимава активно с моделство. Мястото си в музиката открива, когато става част от нощната клубна сцена и се сприятелява с колоритни куиър личности. Самата Rina се разкрива като пансексуална през 2018 година, а първите ѝ музикални експерименти и дебютното EP я срещат с много нови фенове и последователи.
Дългоочакваният дебютен албум носи фамилното име на певицата „SAWAYAMA“ и се фокусира върху предизвикателни и лични теми, като конфронтирането на миналото („Paradisin“ и „Bad Friend“), изправянето срещу фамилната травма („Dynasty“ и „Akasaka Sad“) и търсенето на идентичност („Snakeskin“). Не липсва и актуална социална критика, свързана с капитализма и консуматорството („XS“), екологичната криза („Fuck This World“) и фетишизирането на азиатската култура („Tokyo Love Hotel“).
Музикално Rina Sawayama е същински алхимик, който смесва носталгията си по R&B и поп музиката от края на 90-те години (ала Britney Spears, Christina Aguilera и TLC) с ню метъл китари, 80-тарски синтпоп ала Carly Rae Jepsen и електронни дъб експерименти. „Dynasty“ открива албума като епична стадионна рок балада в духа на Evanescence, докато „Comme Des Garcons (Like The Boys)“ е типичен клубен бенгър, подходящ както за воугинг сешън, така и за модния подиум. „Akasaka Sad“ е хитово R&B в духа на ранния Timbaland, в което са семплирани шумове от асансьори и улиците на Токио. Емоционалната кулминация в „SAWAYAMA“ несъмнено е емоционалната „Chosen Family“, посветена на ЛГБТ+ общността и всеки, който се опира на любовта на общността. Rina впечатлява не само като талантлив композитор със собствен почерк, но и с особения си нюх на текстописец, който умее да предаде и най-личните си чувства като нещо универсално и разбираемо.
Не липсват ѝ по-незапомнящи се парчета в творбата, както и озадачаващи продуцентски решения, като изкуственото представяне на концертен саунд в енергичната „Who’s Gonna Save U Now?“, но цялостно „SAWAYAMA“ дава обещание за светло бъдеще на певицата и се превръща в един от най-впечатляващите и оригинални дебютни албуми през 2020 година.
Слушайте „SAWYAMA“ тук.