PROUD.bg Review: нещастната любов в „Мъжът с оранжевата риза“

“Мъжът с оранжевата риза” е част от мащабния проект на BBC “Гей Британия”, който събира колекция от художествени и документални филми, излъчени през прайд сезона по BBC Two и честващи 50-тата годишнина от декриминализирането на хомосексуалността в Англия (през 1967 година). Сценарият е дело на известния писател Патрик Гейл, а вдъхновението на автора идва от личната история на родителите му. Лентата е разделена на две части и проследява тематично нивата на гей шейминг през историческото минало (40-те/50-те години на 20-ти век) и през настоящето, както и въздействието, което тези сложни и болезнени чувства оказват върху живота на гей хората.

Актьорският състав е впечатляващ – красивият Оливър Джаксън-Коен в ролята на генерал Майкъл Бериман, Джеймс Макардъл в ролята на войника и художник Томас Марч, харизматичната Джоана Вандерхам в ролята на младата Флора, Джулиан Морис в ролята на внука на Майкъл и Флора – Адам, Дейвид Гиаси в ролята на ветеринаря Стив и Ванеса Редгрейв в ролята на старата Флора.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Първата част от филма разказва историята на войниците Майкъл и Томас, които се влюбват един в друг през трудните времена на войната. Във времена, в които проявата на хомосексуалност е криминализирана и те изпраща директно в затвор, двамата са обречени на нещастна любов. Майкъл трябва да се ожени за красивата Флора и да запази аферата си с Томас в тайна, избягвайки от риска за едно вълнуващо, но и опасно бъдеще. Художникът Томас пък става жертва на системата. Неизбежната драма от ситуацията въздейства на емоционално ниво и ни припомня, че не трябва да взимаме днешните ни права и възможности за даденост.

Втората част от “Мъжът с оранжевата риза” ни пренася в днешните времена, през които е по-лесно да бъдеш себе си  и да живееш автентичен живот. Представеният сюжет набляга на мрачните страни на съвременния технологичен живот. Гей хората вече не са така опресирани от системата, но шеймингът продължава да витае във въздуха, той е дълбоко заложен в съзнанието на голяма част от общността. Свободата е само привидна. Оковите вече не идват от висшите сили, а са приели съвсем нов облик – този на апликациите за запознанства и бърз секс. Внукът на Майкъл (от първата част) – Адам се страхува да се отдаде на сериозна любовна връзка, както и от разкриването си пред вече възрастната Флора. Съвременният сюжет далеч не е толкова вдъхновен и поетичен, колкото този от миналото, с изключение на моментите в които ставаме свидетели на красивите препратки.

“Мъжът с оранжевата риза” е добре-изигран и режисиран филм, който страда от големите си амбиции. Историята е недоразвита и за времетраенето от два часа остават доста неотговорени въпроси. Сякаш липсва важно средно парче в пъзела, което да направи прехода по-плавен и да обясни някои важни подробности. Какво се е случило с Майкъл и Томас? Какво се е случило с родителите на Адам? Защо той живее с баба си? Освен това, някои от сцените са написани нереалистично – например, хомофобската реакция на Флора във втората част от филма и бързото и решение да склони глава и да се присъедини към Адам и Стив във вилата.

В крайна сметка, “Мъжът с оранжевата риза” e един приятен телевизионен филмов проект, който далеч не е перфектен, но успява да прекара нужния паралел между настоящето и миналото, да зададе важни въпроси и да изпрати послание до зрителите.

В една от най-емоционалните сцени в първата част на филма Майкъл пише писмо до вече отдалечения Томас, в което му казва: “Искам да бъдем заедно, както бяхме във вилата. Но завинаги, не само за уикенда. Искам да сме заедно толкова дълго, че да се чувстваме нормално. Искам да правим всички обикновени и ежедневни неща, които са извън леглото и до които така и не стигнахме. Да си правим сандвичи, да събираме есенните листа, да стоим в тишината.Именно тези думи са разковничето във филма и събуждат най-важните въпроси. Какво продължава да ни пречи да се чувстваме нормални и обикновени? Защо все още ни е трудно да отдадем сърцето си?

Прожекцията на “Мъжът с оранжева риза” ще се проведе на 29 ноември (четвъртък), от 20:00 ч., в общностния ЛГБТИ център Rainbow Hub в София. Филмът е на английски с български субтитри.