Преводна статия от The Calvet Journal
Популярният турбофолк в Сърбия премина през множество трансформации от началото на новото хилядолетие. През 90-те години музикалният жанр е бил свързан предимно с националистите и мафиотите, а днес служи за вдъхновение на младите, женските и маргиналните общности в страната.
През последното десетилетие турбофолкът е станал по-гей от всякога. Куиър елементите в сръбската поп култура са трудни за подминаване – видеоклиповете и концертите са пълни с лъщящи голи мускулести мъже, артистични певици, драг кралици и дори понякога гей знамена. Най-успешният режисьор на музикални клипове в Белград – Деян Миличевич е открит гей. В Западна Европа се носят легендите, че Балканите са хомофобски, но истината далеч не е толкова проста. Вярно е, че правата на ЛГБТ хората в Източна Европа не са защитени и нивата на дискриминация са високи, но е важно да не забравяме, че етикета „хомофобски“ заличава напълно нюансите и особеностите на региона.
Докато западните музикални видеоклипове ни заливат с голямо количество разголени жени ежедневно, сръбските клипове включват също толкова оскъдно облечени мъже като жените, ако не и повече. Модерният сръбски поп фолк е същинско царство на хомоеротичната фантазия, в която мейнстрийм културата се управлява от гей режисьори, певиците са смели и властни, а мъжкото тяло е обективирано. Повечето известни изпълнителки (като Йелена Карлеуша, Гога Секулич, Николия и Ана Николич) носят едновременно женствени и мъжествени черти – доминиращи, безкомпромисни и излъчващи сексуална и социална власт.
В клиповете на Деян Миличевич е трудно да откриеш облечен мъж. Видеоклипът на „Тамо где си ти“ на Сека Акселич пресъздава фантазията на анонимните мъжки тела в парната баня, докато във видеото на „Соба 22“ Сека се радва на вана, пълна с мляко, докато слуги с очна линия я охраняват. И двете сюжетни линии залагат на неоспорима гей естетика.
Един от най-смелите турбофолк клипове е „Етикета“ на Любка Стевич, в който певицата танцува с четирима мъже на високи токчета, наподобяващи на украинската група Kazaky. В „Грува, грува“ на Миа Борисавлджевик мускулестите мъже носят само боксерки и слипове с цветовете на сръбското знаме и изкуствени мустаци. Това показва колко обсебен е жанра от мъжкото тяло и междувременно използва един от знаците на националната идентичност, за да представи алтернативна вселена, в която мъжете са сексуални обекти, а жените дърпат конците.
Във видеоклипа на Николия към песента „Како после мене“ певицата обръща гръб на заможен млад бизнесмен, за да се отдаде на друга жена. Един от основните музикални инструменти в песента е зурната, която е по-типична за българския поп фолк. Клипът към „I Like It Like This“ на Даниел Джокич пък продава тялото на изпълнителя като сексуална стока. Трудно е да си представим хетеросексуален изпълнител от запада да издаде такова видео.
„Вярвам, че много от песните са създадени от гей хора. Не виждам иначе как биха станали толкова популярни в гей клубовете в Сърбия“, споделят респондентите на Мария Груич, която през 2009 пише дисертация за модерния турбофолк. Изследователят Рори Арчър коментира в една от статиите си потенциала на турбофолка да промени нагласите на обществото и да повлияе положително на гей правата.
След насилието на Белград Прайд през 2010 певицата Йелена Карлеуша написва статия за вестник, в който заявява: „В Сърбия е нормално детето да става свидетел на домашно насилие, а не е нормално да вижда как двама възрастни от един пол се обичат.“ По време на концерт през 2010, изпълнителката използва знамето на ЛГБТ общността като част от визуалните си графики, излъчвани на видео екрана зад нея. Друга певица, която публично изразява подкрепата си за гей общността е Индира Радич, която заяви пред медиите, че ще подкрепи сина си, ако той е гей.
Източна Европа често е конструирана концептуално като „опасната“ и „изостанала“ територия, сравнена с „цивилизования“ запад. Докато това се случва, обаче, сръбският турбофолк изоставя мрачното си минало и се превръща във все по-политически ангажиран и прогресивен музикален жанр, който заслужава да бъде чут и от международната гей публика.