8 хорър филма, които само ЛГБТ+ хората могат да разберат напълно

Голяма част от куиър хората разбират от хорър жанра и няма нищо странно в това. Тъй като идентичността ни често бива демонизирана, ние пазим специално място в сърцата си за злодеите, чудовищата и аутсайдерите, които си отмъщават на хетеронормативното общество в художествения жанр. Също така знаем и какво е чувството да си жертва и така битката между ‘доброто’ и ‘злото’ става още по-напрегната и вълнуваща. И все пак някои хорър филми успяват да  ни въздействат много по-силно от други. Затова тази година отбелязваме наближаващия Хелоуин с 8 филма на ужасите, които със сигурност ще разберете напълно, ако сте част от общността.

Хелрейзър (1987):

 
L’N’Q: House & Disco
 

Вероятно само гей режисьор като Клайв Баркър би могъл да направи толкова оригинален и откачен филм като „Хелрейзър“. Лентата разглежда проблема за преследването на удоволствия (познато на много гей и би мъже) и как силното желание може да ни отведе до ада. „Хелрейзър“ може да бъде разбран като алегория на СПИН епидемията, но дори и без този контекст той се запомня с невероятната си визия и препратките си към садомазохизма.

Бабадук (2014):

Превръщането на злодея от „Бабадук“ в гей икона е смешно съвпадение, но в сюжета на филма няма нищо смешно. Историята на злото митично чудовище от книжката с приказки, което тероризира упорито  семейството на Самюел, бе поместена в ЛГБТ+ секцията в каталога на Netflix. Вместо да приемат категоризацията като грешка, куиър хората започнаха моментално да се идентифицират с чудовището, което всички мразят и се опитват да прогонят.

Пришълецът (1979):

Ролята на Сигорни Уийвър в „Пришълецът“ e обект на множество еротични фантазии в съзнанието на куиър момичетата от десетилетия насам. Настрана от секси визията на Уийвър, някои зрители откриват наличието на феминистка иконография. Как иначе бихме могли да си обясним всичките тунели и мрачни пространства, наподобяващи вагини, яйчници и утроби? Темата за раждането и прераждането в лентата също подкрепя тези аргументи.

Какво се случи с Бейби Джейн? (1962):

Куиър общността дължи много на режисьора Робърт Олдрич и легендите Бети Дейвис и Джоан Крофорд. „Какво се случи с Бейби Джейн?“ е един от най-емблематичните и ‘campy’ хорър филми за всички времена. Носят се десетки митове и легенди за процеса на заснемането на лентата и за жестоката вражда между двете актриси. Раян Мърфи дори посвети цял сериал на темата през 2017 година.

Кожата, в която живея (2011):

„Кожата, в която живея“ не е типичния хорър филм, но в творчеството на испанския гей режисьор Педро Алмодовар рядко се откриват филми, които се съобразяват с традиционните разбирания за жанровете. Психологическия трилър от 2011 година разказва историята на пластичен хирург, изигран от Антонио Бандерас, който си отмъщава на мъжа, изнасилил дъщеря му по кошмарен начин. Филмът безспорно е проблематичен, но и описва адекватно емоциите на обсебеността и предателството.

Психо (1960):

Серийният убиец Норман Бейтс твърди, че „най-добрият приятел на едно момче е майка му“. Много гей таксидермисти твърдят същото. Антъни Пъркинс, който изиграва Бейтс във филма „Психо“ също е известен с множеството си гей връзки през 50-те и 60-те години на 20-ти век, а избора му за участие в легендарната лента на Хичкок се оказва просто поредния слой съвършенство.

Покани ме да вляза (2008):

Надяваме се, че не е нужно да обясняваме защо оригиналната шведска версия на „Покани ме да вляза“ превъзхожда холивудския римейк. Макар и да излиза по време на вампирската кино мания, събудена от „Здрач“, скандинавската лента се отличава със специалната си атмосфера. ЛГБТ+ хората вероятно ще се припознят с чувствата на самота, изолация и различие, с които се сблъсква 12-годишния Оскар. Любовта му към 12-годишната вампирка Ели също надскача представите за класическа любов.

Кошмари на Елм Стрийт 2: Отмъщението на Фреди (1985):

Продължението на класиката на Уес Крейвън е изпълна с впечатляващ гей подтекст. Не, нямаме предвид метафори за хомосексуалност, а по-скоро тематични фетиш барове, предизвикателни сцени с голи мъже под душа и момчета, които предпочитат да прекарват времето си с красивите си приятели от същия пол, отколкото със скучните си приятелки.