20-те най-емблематични пърформанса от Евровизия

Танци от всеки край на света, кич, културно богатство, пера, традиции, музика във всички възможни жанрове, брокат, перуки и привидно невъзможни за носене костюми, и всичко това, на една сцена в една вечер. Това не са празни приказки от „1001 нощ“, това е „Евровизия“.

Едва ли има някой, който да не е разбрал, че Украйна спечели „Евровизия 2022“ с песента „Стефания“ на Калуш Оркестра, това е трета победа за Киев. Култовият песенен фестивал отпразнува 66-ото си издание на 14 май, 2022 г. Бляскавото събитие се проведе в Торино, Италия, след победата на страната на конкурса през 2021 г. с песента Zitti E Buoni на група Måneskin. И докато 600 милионната публика на конкурса очаква в трепет идното му издание в Киев, нека видим заедно топ 20 на най-емблематичните песни изпълнени на сцената му:

 
Ministry of Love
 

1. АBBA – Waterloo (1974)/ АББА – Уотърлу (1974)

Безспорно, най-грандиозният хит в историята на конкурса. АББА донесоха първата победа за Швеция през 1974 г., а малко след това бандата се превърна в международен музикален гигант, успехът им донесе престиж и на фестивала, придаде му тежест и значимост. Waterloo беше отличена като най-добрия исторически победител в огромно фенско гласуване по случай 50 годишния юбилей на конкурса. Отделно от това е един от най-продаваните сингли в историята. След толкова успехи, е повече от ясно, че дори Наполеон няма шанс срещу чара на АББА. Колкото до Швеция, те са синоним на силно представяне на конкурса, вече имат рекордните 6 победи, само Ирландия има повече победи – 7, но почти всички са в ранните години на състезанието, последната е през 1996-а, а в последните 20 години държавата се представи на ниво само през 2011-а, поради което Швеция е актуалният вечен фаворит в очите на публиката. Това и магията на АББА, разбира се.

2. Conchita Wurst – Rise Like a Phoenix (2014)/ Кончита Вурст – Издигни се като феникс (2014)

Има ли по-иконично-скандален образ от този на брадатата drag queen – Кончита Вурст?
Победител за Австрия през 2014-а, епичната поп-балада е непрестанно сравнявана с песните за филмите на Бонд – тежка, театрална и драматична. Зад самоувереността и харизмата на Кончита се крие Том Нойвирт, който сам оприличи образа си на „нещо средно между Исус и Ким Кардашиян“. Псевдо моралистите изписаха много злъч, клетви и омраза върху победата и, но това само я направи още по-легендарна. Това е втора, и за момента, последна победа за Австрия.

3. Lordi – Hard Rock Hallelujah (2006)/ Лорди – Хард рок алелуя (2006)

Финландия грабна безкомпромисно първата си победа (и единствена до момента) през 2006-а година с хеви метъл бандата Лорди, състоящата се от 5 чудовищни музиканта, които със сигурност са предизвикали кошмари на част от зрителите. Песента е стандартен християнски метъл, което прави демонските им костюми още по-неловки. Те са и единствената „рок“ група печелила някога. Няколко месеца след победата им, 80 000 души се събират в Хелзинки за да изпеят Hard Rock Hallelujah, поставяйки световен рекорд на Гинес за най-многобройно караоке.

4. Verka Serduchka — “Dancing Lasha Tumbai” (2007)/ Верка Сердючка – Танцувай Лаша Тумбай (2007)

За много хора, най-емблематичното представляване на Евровизия през 2007 г. идва от класиралата се на второ място, Верка Сердючка (победата беше за Сърбия). Зад нейния образ се крие обичаният украински актьор Андрий Данилко. Песента е безумно странна и не особено смислена, което я прави мигновена класика по стандартите на Евровизия. В песента се пее на украински, немски, английски, руски, както и на пълен бълбукащ език, единственото, което знаем със сигурност е, че се пее за танци. Ключовите моменти включват костюмите от ламарина, шапката със звездата, ексцентричните танци и бягането в кръг около сцената, както и непринуденото пляскане по задниците на бек вокалистките от страна на Верка.

5. Loreen – Euphoria (2012)/ Лорийн – Еуфория (2012)

Едно от най-излъчваните и гледани парчета на Евровизия за всички времена. Лорийн постави Европа на колене след електризиращото изпълнение на техно-денс хита си през 2012-а г. Отличителна авангардна визия, резки танцови движения, семпла сценография, и много светлини. Петата победа на Швеция доказа, че при добро желание, победителите могат да бъдат класни и естетически издържани. След конкурса, песента се превърна в огромен хит на целия континент, оглавявайки класациите в 19 държави и дори достигайки до топ 40 в Австралия.

6. Netta – Toy (2015)/ Нета – Играчка (2015)

Нета сечели за Израел (четвърта и последна, поне за момента, победа за тях) през 2018 г. със странна, но блестяща песен, в която певицата имитира кокошки, възпява Пикачу и раздава прочувствени и силни феминистки лозунги. Сценографията е много изпипаната и силно вдъхновена от японската култура. Тя се превърна в един от най-запомнящите се победители в историята на конкурса, както и в една от най-купуваните и гледани песни излезли от него, подобно на Кончита, при нея също имаше много предразсъдъци, но никой от тях не съумя да помрачи космическия и успех. Певицата пя специално за българската публика на София Прайд 2019, а през 2020-а песента се превърна в сензация в TikTok.

7. Buranovskiye Babushki – Party for Everybody – (2012)/ Бабите от Бураново – Парти за всички (2012)

Едва ли има човек, който да не помни шестте възрастни жени, техните традиционни носии, и фактът, че започват изпълнението си до пещ, в която пекат сладкиши. Малко след това следва и танц с атлетична хореография. В класиралата се на второ място (Русия загуби срещу Швеция) песен се пее на удмуртски език (говори се в Удмуртската република, регион в Русия), а защо половината бабушки примигат в блажено неведение за случващото се около тях, докато останалите четири се забавляват еуфорично никога не стана ясно, но не и нужно, остават вечна част от историята на конкурса. Русия е и една от най-успешните страни в конкурса за 21-ви век с общо десет класирания в челната петица. От 23 участия от дебюта си през 1994 г., тя има 1 победа (на конкурса през 2008-а г. с Дима Билан и песента му „Вярвай“ (Believe)), 4 втори места, 4 трети места и 1 пето място.

След изключването им от конкурса през 2022 г. поради руската инвазия в Украйна през 2022 г., на 26 февруари 2022 г. руските радио- и телевизионни оператори ВГТРК и Първи канал обявяват, че ще преустановят членството си в Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), което ще попречи на Русия да участва в следващи издания на Евровизия, освен ако членството им не бъде възобновено.

8. Duncan Laurence – Arcade (2019)/ Дънкан Лорънс – Аркада (2019)

Холандецът Дънкан Лорънс и песента му Arcade се превърнаха в най-комерсиалния победител в историята на конкурса. Първо изпревари Euphoria и Heroes и стана най-стриймваният победител на Евровизия в Spotify, после стана първата песен на Евровизия от 25 години насам, която се класира US Billboard Hot 100, а като за финал се превърна в първата песен от конкурса с над един милиард гледания във всички платформи.

Чувственото поп парче е метафора на изгубената любов, каквато Дънкан е преживял в личния си живот, певецът е открито хомосексуален. Видеоклипът, от своя страна, отразява болката и уязвимостта, които той е почувствал в минали връзки. Печели с 498 точки, с което Нидерландия печели петата си победа, но първата от 44 години насам.

9. Alexander Rybak – Fairytales – (2009)/ Александър Рибак – Приказки – (2009)

Норвегия спечели за трети, до момента и последен, път през 2009-а г. благодарение на безпрецедентното съчетание от свирене на цигулка, фолклорен привкус и силни вокали, част от арсенала на чаровния беларусин Александър Рибак (израснал е в Норвегия). Сцената беше изпълнена с традиционни норвежки танцьори, чудесен пример за това как традициите на една страна могат да бъдат приети, като същевременно останат достъпни за по-широката фенска маса на „Евровизия“. Песента продължава да държи рекорда за най-категорична победа с цели 387 точки (преди вотът да почне да се брои по друг начин през 2016-а).

10. Måneskin – Zitti E Buoni (2021)/ Монескин – Млъкни и се дръж прилично (2021)

Макар и да са едва миналогодишните победители, Måneskin нямаше как да не присъстват, тъй като победата им ги превърна в международни звезди на нивото на Селин Дион и АББА. Рекордите на песента са безброй. Сертифицирана като петорно платинена в Италия, платинена в Белгия, Гърция, Полша и Швейцария и златна в Австрия, Португалия, Испания и Швеция. Достига и до топ 10 на класацията Billboard Global. В топ 5 на най-гледаните песните от „Евровизия“ както в YouTube, така и в Spotify.

При приключването на гласуването песента е обявена за победител с 524 точки, което дава на Италия третата ѝ победа като цяло и първата от 1990 г. насам. Това е и първата рок песен, която печели конкурса от 2006 г. насам. Måneskin получават поздравления от президента, правителството и италианските медии, където победата и чувството на радост са описани като реминисценция на времето, когато националният отбор по футбол на Италия печели Световната купа по футбол през 2006-а г.

11. Jamala – 1944 (2016)/Джамала – 1944 (2016)

Най-противоречивият победител в историята на конкурса. Отклонявайки се драстично от класическите песни за подобен форум, 1944 вкара официално политиката в конкурса през 2016-а г, поради което веднага попадна на мушката на руски политици и на част от фенове (политическата тематика е в разрез с официалните правила на конкурса). Текстът на песента е за Йосиф Сталин, който депортира кримските татари от Съветския съюз към Централна Азия през 40-те години на миналия век, заради предполагаемото им сътрудничество с нацистите. Драматичното и разтърсващо изпълнение на Джамала е вдъхновено от истинската история на нейната прабаба, която е депортирана заедно с петте си деца, докато прадядото на певицата се е сражавал далеч от семейството си по време на Втората световна война. Припевът, на кримско-татарски език, са думи, които Джамала е чувала да ѝ казва баба ѝ за детството ѝ в Крим.

Печели с 537 точки, резултат, който чупи рекорда за победител с най-много точки, поставен от Александър Рибак през 2009-а г., въпреки че завършва на 2-ро място както при журито, така и при зрителското гласуване, което е първата победа по новата точкова система и първата победа на Украйна след тази на Руслана през 2004-а г. (и втора като цяло). Челната тройка се допълва от победителя на журито – Австралия и от победителя на зрителското гласуване – Русия. Въпреки противоречията около песента, с годините тя се превърна в химн за борба на свобода в много държави из Европа.

Песента (и скандалите около нея) е и нещо като прелюдия на руско-украинския конфликт, който разкъсва Европа в момента, и който бе сочен от мнозина като една от причините за третата победа на Украйна в конкурса в Торино преди броени дни.

12. Marija Šerifović – Molitva (2007)/ Мария Шерифович – Молитва (2007)

Сърбия спечели конкурса при дебюта си като независима държава през 2007-a г., не е печелила след това. Тогава открито хомосексуалната Мария Шерифович размаза конкуренцията като победи по най-трудния начин, с песен на нейния собствен и непопулярен в Европа език – сръбски, и на всичкото отгоре с лирична балада. Но песента Molitva не е каквато и да е балада. Става въпрос за емоционална песен с много заряд и класа, чието сценично изпълнение разтопи сърцата на милиони хора, и за момент, хомофобията сякаш не съществуваше.

13. Helena Paparizou – My Number One (2005)/ Елена Папаризу – Моят номер едно (2005)

Гъркинята Елена Папаризу, доста известна у нас със дуетите си със Слави Трифонов, спечели през 2005-а с гръм и трясък с поп-фолк парче, поднесено в зрелищно и пищно шоу. Преди 5 години, Папаризу и My Number One бяха избрани за фаворити на всички времена в анкета на BBC. Песента се състезаваше с останалите 60 победители в конкурса, но Папаризу успя да се пребори за първото място. Първата, и все още единствена, победа на Гърция в конкурса води до масови празненства по улиците на Атина.

14. Måns Zelmerlöw – Heroes (2015)/ Монс Селмерльов- Герои (2015)

Един от най-престижните и обичани победители е и шестата, и до момента, последна победа за Швеция. Това се дължи не само на запомнящия се глас и изпълнение на Селмерльов, но и на постановката. Съчетанието от модерна холографска технология, която наподобяваше снимачната площадка на научнофантастичен филм, със светлинна проекция помогна текстът на песента да бъде преразказан на сцената. Heroes получи най-високия процент възможни точки в сравнение с всеки друг победител на „Евровизия“ от десетилетието 2010-2019.

15. Celine Dion – Ne Partez Pas Sans Moi (1988)/ Селин Дион – Не тръгвай без мен (1988)

След зашеметяващото вокално изпълнение, младата Селин Дион печели конкурса за Швейцария за втори и последен, до момента, път (интересен факт е, че предната победа на Швейцария е в първото издание на конкурса през 1956-г.). И до днес тази песен се счита за едно от най-значимите й постижения, особено като се има предвид, че пее на родния си френски, а не на далеч по-популярния английски език. Любопитно е, че през онази 1988-а Дион постига победата с най-малка разлика: тя получава една точка повече от песента Go на Обединеното кралство, изпълнена от Скот Фицджералд.

16. Ruslana -Wild Dances (2004)/Руслана -Диви танци (2004)

Тази дива и животинска песен от поп-фолк жанра донесе грандиозен успех на украинката Руслана през 2004-а. Някои от незабравимите моменти от изпълнението и са хоровото встъпление, което води до ударни инструменти и пламенни ритми, необузданите танци и оскъдните костюми. Спечели с 256 точки, като по този начин Украйна грабна първата си победа едва при второто си участие в конкурса. Украйна винаги е била сред петте най-силни участника, в 16-те си участия в конкурса за песен на „Евровизия“, Украйна никога не е пропускала големия финал. 9 от тези 16 участия са завършили в топ 10, 5 са завършили в топ 3, а 3 са станали победители.

17. Eleni Foureira – Fuego (2018)/ Елени Фурейра – Огън (2018)

Като представител на Кипър, Елени се класира втора през 2018-а г. Горещата денс поп песен, както и еротичната хореография към нея, превърнаха младата певица в огнена сензация въпреки липсата на победа (загуби срещу Израел). На сцената имаше много пиротехника, а тоалетът на Фурейра бе едвам забележим, като на моменти симулираше голи танци сред огньове по особено атрактивен начин. Кипър не са печелили досега и това второ място е най-добрият им резултат от 38 участия.

18. Sergey Lazarev – You Are The Only One (2016)/ Сергей Лазарев – Ти си единствената (2016)

Сергей Лазарев е огромна звезда в Русия, за мнозина, той е въплъщение на перфектния мъжки изпълнител за подобен проект. Той представи зашеметяващо сценично осветление, перфектна визия, железни вокали и много скъпа технология, която го превърна в част от анимационен разказ, който стоеше зад него като видео стена. Не е чудно, че за мнозина той е моралният победител за 2016-а, все пак беше и първи във вота на публиката, но въпреки това, се класира трети (след Украйна и Австралия). Заради огромния му успех с публиката, Лазарев се пробва отново през 2019-а, но и тогава се класира трети (след Холандия и Италия, като този път не спечели първо място и при публиката).

19. Salvador Sobral – Amar pelos dois (2017)/ Салвадор Собрал – Любов и за двама ни (2017)

Най-баладичният победител в историята на конкурса. Салвадор Собрал се превърна първия класирал се артист за Португалия от 7 години насам, а победата му сложи край на най-дългото чакане за първа победа на която и да е държава – цели 53 години (за момента, това е и последна победа за тях). Amar pelos dois държи рекорда и за победител с най-много точки с внушителните 758, това е и първата изцяло неанглоезична песен след Molitva през 2007 г., която печели конкурса. Любопитен факт е, че ние бяхме негови подгласници с песента Beautiful Mess на Кристиян Костов, отново балада.

20. Dana International – Diva (1998)/ Дана Интернешънъл – Дива (1998)

Считан за един от най-революционните моменти в историята на конкурса, транссексуалната певица Дана Интернешънал записа трета победа за Израел през 1998-а. Въпросната победа направи фестивала още по-тясно свързан с ЛГБТК+ обществото, засили политическите и социалните му движения. А шареният костюм е просто великолепен, такова е и изпълнението. Поради противоречивите мнения относно избора ѝ и възмущението на консервативните групи в родината ѝ, Дана Интернешънъл е под полицейски ескорт и строга охрана през цялото време на престоя си в Бирмингам (където печели), както и е настанена в хотел с бронирани прозорци. Въпреки всичко това, победата ѝ води до пищни празненства в Израел.

Част от тази статия е публикувана в брой 116 на списание „Биограф“.