КРАЯТ НА ДЕТСТВОТО

В момента той е на шест и си играе на глобална фешън икона. Няма шега и измама. Алонсо Матео може да се похвали с почти 458 565 последователи само в Instagram и над 230 000 снимки, качени в Google Images. Вероятно си мислите, че неговата популярност се дължи на способността му да събужда майчински чувства у жените, но истината е, че той е много повече от модно явление. Малучганът се облича само с творения на най-ексклузивните модни къщи (като, например, сака Tom Ford и мокасини Gucci), изглежда изключително спокоен пред обектива на фотографите, позира като истински модел, с ръце в джобовете и зареян в нищото поглед, и най-вече има собствен личен стилист, който се грижи за най-дребните детайли в облеклото му – неговата любяща майка Луиза Фернанда Еспиноза. Тя е работила за списания от ранга на Harper’s Bazaar Мексико и Латинска Америка, a oт миналата година изцяло се е отдала на преобразяването на невръстното си отроче в световна знаменитост. За момента се справя повече от успешно: почти всяка негова снимка влиза в популярната страница на Instagram, а в мрежата вече съществуват множество фен сайтове, посветени изцяло на стила му.

 
Банер Кабинет Дъга – 728×90
 

Алонсо не е първото дете-чудо на модата 2.0. Нека не забравяме Арло, сина на Матю Уайнър, или едва проходилата племенничка на Александър Уанг, Айла, която е честа гостенка на неговите модни ревюта. Да прибавим към тях Хъдсън Кьонинг, син на модела Брад Кьонинг, който стана муза на Карл Лагерфелд на тригодишна възраст; Тилейн Лена-Роуз, чието излъчване на миниатюрна бюти кралица беше достатъчно, за да я катапултира на страниците на френския Vogue, когато тя беше на 10; Сури Круз и Мадокс Джоли-Пит, както и изобилието от холивудски отрочета, облечени в лилипутски котюр, преследвани от папараците като същински звезди, увековечени в не съвсем подходящи за възрастта им пози.

alonso-mateo-baby-fashion-bloger-14

Алонсо Матео обаче не е като своите знатни предшественици. Все пак те са деца на световни знаменитости, които щат-не щат трябва да се сблъскат с обективите на фотографите по-скоро рано, отколкото късно, и да понесат върху себе си част от вниманието, насочено към родителите им. Случаят на Алонсо е съвсем различен – никой от родителите му не е известен, нито пък е бил открит случайно на улицата или по време на прослушване за реклама на пелени. Вместо това, той е явление, създадено изцяло от социалните медии (и жаждата за слава на майка си?), монструм на непрекъснатия глад за виртуална новост и взаимосвързаност макар и от разстояние.

alonso_mateo_instagram_-_7

Луиза Фернанда повтаря в интервютата си, сякаш за да се оправдае и да предвари възможното възмущение, че момченцето й се забавлява да бъде център на медийното любопитство, харесва му да е модел и да носи красиви дрехи. Тя по никакъв начин не го била насилвала, дори инициативата идвала от самия него – той често сам си правел селфита с айфона или айпада и ги публикувал в социалните мрежи. Алонсо има способността да позира съвсем естествено, с поглед, впримчен в далечината, и харизматична усмивка. В някои снимки той е облечен в риза и тесни панталони Crewcuts, мокасини и колан Gucci. Изглежда чудесно, наистина, но изглежда на 32. Всеки зрял мъж мечтае да носи подобни дрехи, но дете на 6? Това ли е новото детство, запечатано в съвършен кадър за шепа лайкове на ден?

alonso-mateo-baby-fashion-bloger-45

Роден в Монтерей, Мексико, Алонсо живее там с родителите си до момента, в който, преди две години, не се преместват в Лагуна Бийч. Бащата е собственик и изпълнителен директор на фирма за дялово инвестиране. Семейство Матео е достатъчно заможно, за да задоволи модните прищевки на сина си. Благодарение на своята професия, Луиза Фернанда е в течение с всички горещи тенденции и актуални марки за детско облекло. Семейството обича да пазарува заедно. Алонсито обаче не слуша съветите на възрастните, а следва своя безпогрешен трендсетърски инстинкт: в момента, например, предпочита високите кецки на Jeremy Scott, които съчетава с дънки и дизайнерски блузи.

Сутрин, докато обикновените семейства се роят около кухненската маса за закуска, Луиза и син се отдават на един по-гламурен ритуал: отправят се към личния килер на малчугана, който е в пъти по-голям от този на героинята на Сара Джесика Паркър в “Сексът и градът”. В него цяла една стена е отрупана с обувки, а от закачалките висят дрешки на Kitson Kids, Dior, Stella McCartney, Bon Point, Nordstrom, H&M, Little Marc Jacobs, Dolce & Gabbana и Target. Тогава Алонсо, според моментното си настроение, ще посочи точно как предпочита да се премени за деня. Ако майка му не е съгласна, ще се опита да му предложи по-добра комбинация, но без да се налага. Решението накрая винаги е негово, тя само помага. Когато излизат от дома си, често биват пресрещнати от фенове, които копнеят да се снимат със своя петгодишен идол. Понякога Алонсо не е благонастроен да им угоди или се чувства неудобно. В такива дни той просто им отказва с извинението, че е прекалено уморен.

Alonso-Mateo_784x0

Няма как при разглеждане на хилядите снимки и наблюдаване на лъскавия персонаж, измислен от зализаното мексиканаче с любезното съдействие на мама Луиза, да не почувстваме известна тревога. Притеснението произлиза не от преждевременната проява на усет към модата, а по-скоро от необходимостта да го прави пред милиони зрители, нуждата му да има публика, неимоверно по-широка от най-близките роднини. Фактът, че е само на 6, допълнително усложнява нещата. Прословутите и много разпространени в Америка детски конкурси за красота винаги са били съмнителни откъм реална възпитателна стойност, ако изобщо може да се говори за такава, но в последните няколко години възниква въпросът дали не са се изродили в глобално риалити шоу, в което главните герои са драпащи за внимание и едноизмерна видимост чудовищни инфанти. Логично е да се запитаме доколко те имат контрол над образа си или са безволеви кукли в ръцете на амбициозни родители? Какво се случва, когато израстнеш с впечатлението, че действителността, в смисъла на светоусещане и себеосъзнаване, е лакомо акумулиране на “лайкове” и бройкане на безкритични, далечни, непознати последователи? Предстои ни да видим, тъй като по всичко личи, че през идните десетилетия малкият Матео ще еволюира пред очите ни.

Screen-shot-2012-12-04-at-8.41.54-PM

Ала има нещо още по-плашещо дори – не толкова квазипрофесионалното позиране на хлапето и лавината от снимки, с които неговата майка подхранва ежедневно глада на феновете, а пълната липса на ирония в тях. Безкомпромисното, тотално, безапелационно отсъствие на игра в симулирания образ на Алонсо Матео. Той може и да се забавлява, но го прави сериозно, като възрастен, който никога не е бил на шест. А, както всички знаем, играта без забавление, без ирония, без удоволствие, без поетапно съзряване, физическо и емоционално, страховито се превръща в девиантна форма на скука и баналност. Докато новите деца се държат като възрастни и им подражават във всичко, техните родители поголовно се инфантилизират, копират външността на дъщерите си и мечтаят за сексуалния живот на синовете си. Дали Алонсо Матео не е белег за нещо много по-голямо от ефимерното капризничене на модната индустрия? Дали не сме свидетели на окончателния край на детството?

Димитър Пижев